Магія vs. Теургія

На жаль, багато хто невірно розуміють термін “теургія”, часто плутаючи її з магією. Таке нерозуміння можна зустріти навіть серед тих, хто називає себе езотериками та містиками.
Важливо розуміти, що магію теоретично можна сплутати з теургією, оскільки між ними є певні подібності. І та, і інша в тій чи іншій мірі передбачають  ритуальну практику. І та, й інша користуються певними словами або уявними образами для досягнення поставленої мети.

Однак все одно магія і теургії не суть одне і те ж. Головна відмінність між ними полягає в місці, відведеному в дії Волі.

 

У магії ритуали, уявні образи і слова використовуються для збагачення та посилення особистого Его і особистої Волі. У теургії ж ритуали, уявні образи і слова використовуються для здійснення злиття особистого Его з Волею Бога. Це злиття в початкової мартіністській традиції носить назву “Шлях Серця”. Звідси можна зробити висновок, що основна відмінність теургії від магії полягає в місці Волі в процесі досягнення наміченої мети. Ця відмінність ґрунтується на положенні Людини як творця в створеному Богом світі.
Людина як творець
Важливо розуміти, що людина є істота Божественна, створена за образом і подобою Божою. Отже, крім іншого, людина також є творцем. Тут важливо не зробити помилки: творцем він, звичайно, є лише на мінімальному рівні і на найнижчому з планів світобудови, в порівнянні з Богом, але це не змінює його суті. Людина здатна творити подумки, а також словом. Сидячи нерухомо і займаючись тим, що в багатьох езотеричних школах називається візуалізацією”, ми подумки творимо все те, що візуалізуємо. Ясно, що все створене нами таким чином створюється на ментальному, або астральному, плані, проте ми здатні явити нами створене актом Волі. Іншими словами, ми можемо виявити Волю, щоб проявилося чи трапилося щось раніше нами вигадане. Так ми вправляємося у своїй внутрішній вродженої Божественності, тієї самої сили, яка не була відібрана у Людини після гріхопадіння. Також Людина здатна використовувати для досягнення своєї мети Слово.

Людина як чаклун.
Простим проголошенням слів “Хай стане так!” так і стає. За допомогою долучення формул “Хай буде так!” або “Та стане так!” до своєї Волі людина запускає дію ланцюжка вібрацій в напрямку виконання, або прояву результатів, своїх бажань. Звичайно, це прояв може бути відстрочена в часі, змінено або обмежено в силу впливу кармічних сил. Вправляючи свою Волю, ми стверджуємо: “Хай буде воля моя!”. Це найпростіший приклад магічної дії. Зазвичай магія сприймається нами на найромантичніших прикладах, на зразок церемоній, евокаціі (закликів до сил), зримих явищ, заклинань, магічних чар та ін.

Людина як теург

Але давайте тепер розглянемо іншу операцію. Припустимо, ми візуалізували те, що бажали б бачити явленим. Потім, замість побажання, щоб це сталося або з’явилося, замість формули “І збудеться воля моя!” ми вимовляємо “Святий Отче, нехай буде Воля Твоя!”. В цьому випадку ми здійснюємо злиття нашого власного Его з Божественною Любов’ю, і приводимо свою волю у відповідність з Божественною Волею. Ми висловили своє бажання, але залишили його прояв на Його Волю, а не на свою волю. Ось простий приклад справжньої теургії. У теургії, якщо ми вважаємо Божу Волю понад нашої волі і наводимо свою волю в рівновагу з Божою, нам немає необхідності щоразу при виявленні бажання подумки творити. Якщо така Його Воля, це так чи інакше буде явлено. “Чи є між вами така людина, яка, коли син його попросить у нього хліба, подав би йому камінь?” (Матвій, 7:9)
Врівноважуючи свою волю з Божою в ході нашої роботи, ми відкриваємо свою свідомість потоку Божественного Свідомості. Часто трапляється, що ми приступаємо до своїх робіт, маючи на думці заздалегідь розроблений для них певний план, а потім, вже в ході роботи, розуміємо, що і не думали про це, переступаючи поріг святилища. У теургії ми визнаємо свою роль посередників виконання Божої Волі. Відмінним прикладом теургії є таїнство Євхаристії в ході обідні.


Ініціаційна робота

Для занять чистою і справжньою теургією необхідно володіти знанням, силою і владою використовувати цю силу. По праву народження, всі люди мають Божественну силу: “У Ньому було життя, і життя було Світло людей” (Іоан, 1:4). Правильно користуватися цим Божественним правом означає, що людина повинна врівноважити свою свідомість в Божественному потоці, щоб пробудити сплячого гіганта – свою внутрішню Божественність (“Христа в тобі, сподівання Слави”). Правильна рівновага в Божественному потоці досягається в ході справжньої, істинної і правильно проведеної ініціації, і така ініціація може бути отримана тільки особисто і лише від того, хто є ланкою єдиного і нерозривного ланцюга посвячення. Першою ланкою такого ланцюга посвячення зазвичай є хтось, хто встановив на внутрішньому рівні особистий контакт для здобуття ініціатичних сил. Приймаючи посвяту в теургічному Ордені, наприклад, в Мартіністському Ордені, Ви прокидаєтеся – і в вас починає діяти Божественна сила, що раніше дрімала, а Ви самі стаєте справжнім чадом Господнім.

Недоліки магії

Основний недолік магії – в тому, що особисте Его в ній переважає над усім, і головним завданням стає реалізація особистої волі: “Хай буде воля моя!”. Таким чином, магія роздуває Его в ім’я отримання джерела енергії, а потім перетворює силу і енергію гіпертрофованого Его в волю, направляючу ці силу і енергію зовні. Нічого дивного немає в тому, що Сен-Мартен відкидав таку практику. Він знав, що, в силу того, що магія використовує особисті переваги людини як Божого творіння, людина також має приймати на свої плечі всю відповідальність за результати своїх магічних дій. Іншими словами, в магії ми викликаємо і приймаємо дію кармічних результатів, будь вони гарні чи погані (зазвичай погані). А оскільки “темна вода у хмарах”, заняття магією завжди дуже ризиковані, оскільки магу важко, практично неможливо, передбачити кінцевий результат.

Переваги Теургії

Займаючись теургією, з іншого боку, посвячений теург, якому відома ця таємниця, використовує метод досконалого злиття своєї особистої волі з Божою Волею, щоб це вольова єдність гарантовано призвела до отримання потрібного результату, бо Божа Воля збудеться як би там не було. Відповідно до законів давньої і істинної теургії, як вона викладається в Мартіністском Ордені Досконале Господнє Бачення незмірно перевершує недосконале бачення людське, бо “шляхи Господа – прямі“. Співвідноситься чи це твердження з поняттям карми? Звичайно! І це хороша карма, адже нічого, крім блага, не може бути результатом реалізації Божої Волі. Такий справжній сенс заповіді нашого Майстра: “Отже, будьте досконалі, як досконалий Отець ваш Небесний” (Матвія, 5:48).

Бог та Космос


Чи означає це в такому випадку, що, якщо ми завершуємо візуалізацію формулою “Якщо це сподобається Космічним силам, нехай буде так”, – то ми займаємося теургією? Ні! Термін, “космічні сили”, в першу чергу, не включає в себе Бога. Для ілюстрації даного відмінності, розгляньте таку аналогію: подумайте про себе як про “космічному феномен”, а про весь Всесвіт – як про Бога. Ви бачите, що в рамках даної аналогії Бог включає в Себе вас, але ви не включаєте в себе Бога.
Але між цими термінами існує й інша, значно більш важлива відмінність. Термін “космічні сили” припускає якусь холодну, бездушну, незмірно віддалену від нас Безособовість, сукупність організованих сил без особистості, щось на зразок електрогенератора – джерело енергії, що може бути використаний на благо чи на зло в залежності від волі того, хто управляє ним. У той же час поняття Бога припускає особистість, розум (а адже саме таке початкове значення грецького слова “Ноус”) і почуття. Для занять магією необхідно всього лише звернутися до бездушному і байдужому Космосу. Для занять теургією необхідно усвідомити існування незмірно більшою Волі, більш могутнього Розуму і великої Душі, в які ви прагнете проникнути. Справжні мартинистов працюють за допомогою Бога, а не просто Космосу.

Сен-Мартен і теургія

Розглянемо ж погляди на теургію самого Сен-Мартена. По-перше, Сен-Мартен відкидав ритуальні дійства Обраних Коенів Паскуаллі як зайві для пошуків Бога. Ритуальні дійства Обраних Коенів до теперішнього часу практично стерлися з пам’яті людей, оскільки про них нагадують лише кілька рукописів, що дійшли до нас, не найкращої якості і не самих повних. З них можна зрозуміти, що Паскуаллі користувався церемоніальною магією, дуже схожою на описану в середньовічних грімуарах. Незважаючи на те, що сам Паскуаллі називав ці процедури теургією, насправді вони теургією не були. Магія Обраних Коенів була простою середньовічною магією, нехай навіть Паскуаллі, при всій повазі до його генію, людина недостатньо освічена, і називав це теургією. Звідси ясно, що протягом всього життя Сен-Мартен плутав два цих терміна і невірно іменував магію теургією, оскільки саме так навчили його в першій його посвятній школі, в Ордені Обраних Коенів.
Але вчив чи Сен-Мартен справжньої, істинної теургії? Так! Він просто користувався для її опису іншим терміном – “Божа магія (магізм)”. Ось що говориться в одному з його листів барону Кіршбергеру:

“У нашій першій школі було дещо цінне. Я навіть схильний думати, що Паскуалліс володів дієвим ключем до всього того, що наш дорогий Бьоме відкриває своїми теоріями. З усього цього випливає, що можна створити досконале поєднання, одруживши нашу першу школу з нашим другом Бьоме. Саме над цим я працюю, я відверто зізнаюся Вам, я знаходжу молодят так відмінно відповідними один одному, що нічого більш досконалого і уявити собі не можу. ”
(Лист XCII, липень 1896 р., теософська кореспонденція)

Що Сен-Мартен має на увазі, кажучи про “одруження їх першої школи з їхнім другом Бьоме”? Це просто: дієвий ритуал повинен з’єднатися з Божественною філософією, але ж саме цим займається справжня теургія. Давайте розглянемо також і наступні твердження з книги Сен-Мартена “Людина: його справжня природа і служіння”:

“Всі ці поняття вказують на один і той же термін: Божественний Магізм, що охоплює всі речі, що наповнює все суще, що проникає у все суще. Якщо люди спрямовують свої сподівання в будь-якому напрямку, де ймовірна дія цього магізму, вони неодмінно незабаром опиняться біля одного з його джерел, які всі засновані на цьому магізмі, і тут же поринуть у ці радості, що надходять через різноманітні канали, але все кореняться в природі Бога.
Той же самий закон покладено тобі, Людина-Дух, для управління твоїм надбанням як провісника Істини. Ти і є Господня Земля, ти виконавець Божественною Волі у Всесвіті. Він посилає тобі це веління, бажаючи при цьому, щоб ти витрачав себе даремно в ім’я його виконання, але застерігаючи, що строго покарає за результатами виконання Своєї Волі, яка складається тільки і виключно у відновленні порядку, миру і життя в тій частині Його Царства, яку Він довірив твоїм турботам. Ця робота і є Божий магізм і звершення молитов. Коли Він таким чином посилає тобі бажання або спрагу будь-якого роду, Він не тільки приймає тебе в Свої радники, але й привносить в тебе самого Свою пораду, і пробуджує всередині тебе найвищі і славнішу мету Мудрості Своєї; Він зачинає в тобі ті самі відносини , в яких Він Сам знаходиться з усім збитковим і недосконалим, а також постачає всім необхідним для його виправлення і відновлення, тобто Він постачає тебе з глибин Слави Своєї засобами виконання його Волі. ця робота і є звершення і прийняття молитви, оскільки саме так діє Божественний порядок,що переходить і до тебе. ”

Ясно, що Сен-Мартен вірив в поєднання практичного застосування людських сил (як у Обраних Коенів) і його піднесення до піднебесного рівня видінь Бьоме. А саме цим і займається теургія.

Теургія й мартінізм

Немає ніякого сумніву в тому, що Сен-Мартен користувався теургією і вчив їй, і ця таємна традиція перейшла до членів Мартіністского Ордена і всім справжнім мартіністам. “Мартіністскій” Орден, що не володіє спадковістю традиції щирої теургії не передають її своїм посвяченим, не здатний забезпечити виконання ними робіт, визначених самим Сен-Мартеном, “управління твоїм надбанням як провісника Істини”.
Якщо мартініст не володіє традицією теургії, як він чи вона можуть слідувати закону Бога, як його описав Сен-Мартен, а саме “відновлення порядку, миру і життя в тій частині Його Царства, яку Він довірив твоїм турботам”. Чи можуть порядок, мир і життя відновитися від простих розмов про них? Чи можуть порядок, мир і життя відновитися від того лише, що хтось був посвячений (якщо хоча б на це вистачило сил), а потім просто час від часу запрошувався на аматорські лекції? Ні! Як людина дії Сен-Мартен розумів, що “Він посилає тобі це веління, бажаючи при цьому, щоб ти витрачав себе даремно в ім’я його виконання, але застерігаючи, що строго покарає за результатами виконання Своєї Волі”. Справжній мартініст розуміє, що одними лекціями ситий не будеш. Істинний мартініст розуміє, що робота по Возз’єднанню не здійснюється одними розмовами, але також і чистою і справжньої теургією.

Справжній мартінізм і теургія

Справжній Мартіністскій Орден виховує мартіністов-теургів, які слідують у своїй теургії завіту Сен-Мартена відновлювати порядок, мир і життя в світі. Мартіністскій Орден, який заперечує теургію, або факт, що Сен-Мартен практикував теургію і наставляв в ній своїх учнів, не просто не слідують істинній мартіністскій традиції згідно писань Сен-Мартена, але і не здатні передати її своїм посвяченим. Такий ” Неповний” мартіністскій орден повинен пам’ятати слова Сен-Мартена про те, що Бог “суворо стягне за результатами виконання Своєї Волі”, а Воля ця полягає в незмінній праці в ім’я Возз’єднання. Мартіністскій Орден ніколи не відмовляє своїм посвяченим в ознайомленні з повною і досконалою мартіністской традицією, а традиція ця містить в собі як невід’ємну частину також і вчення Сен-Мартена про теургію.

Rectificus,

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>